fredag 17 augusti 2012

Vinbärskaka med marängtäcke


Barnen älskar röda vinbär och kan sleva i sig en hel tallrik till mellis men trots ihärdigt plockande så skriker de stackars bärfyllda grenarna på undsättning. Så jag slängde ut frågan på Instagram. Vad kan man egentligen göra med röda vinbär? Och jag fick så många fina tips. Vinbärskakan med marängtäcke blev först ut att testas. 

Detta behöver du:

3 dl socker
75 g smör
5 äggulor
6 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2,25 dl kall mjölk
1,5 msk vaniljsocker
3 msk kokande vatten

Marängtäcke:
5 äggvitor
2 dl socker
1,5 msk vaniljsocker
5 dl rödavinbär

Och så här gör du:
Vispa smör och socker vitt och pösigt. Tillsätt äggulorna. Blanda de torra ingredienserna och rör i tillsammans med mjölk och vatten. Bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i cirka 15 minuter. Vispa under tiden äggvitorna till ett hårt skum. Rör i sockret och vaniljsockret. Blanda sist i vinbären (frysta går utmärkt). Ta ut kakan. Vrid upp temperaturen till 250 grader. Bred på vinbärsmassan. Grädda 5 minuter till. Låt kallna och skär sedan upp kakan i fyrkanter. Funkar fint att frysas och är nästan godast kylskåpskall.

Har du några vinbärsrecept så bring them on. Här finns röda vinbär så det räcker åt ett helt kompani.



4 kommentarer:

  1. Men du, gud så gott det både ser ut och låter. Och jag som tyckte mig vara klar med bakandet inför morgondagens kalas men det var jag alltså inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi känner igen det där. Hoppas ni får ett riktigt mysigt kalas i morgon Lina!

      Radera
  2. Oj hjälp va gott det såg ut! Måste åka till mamma och plocka lite vinbär känner jag.

    Emma

    SvaraRadera
  3. Det var precis den kakan jag menade, sen är som en bakelse i sig. Visst är den magisk! Det syrliga sura gifter sig perfekt med den söta marängen. :) ha det fint!

    SvaraRadera

Annonser: