söndag 12 augusti 2012

Efterrätt till cykelfesten


Igår hade vi cykelfest här i vår by och för er som inte har någon på er ort; fixa det bums! Det är verkligen supertrevligt! I korthet går det till så att man anmäler sig och får ett tag innan festen går av stapeln veta vilken rätt man ska stå för och hur många man ska bjuda. På själva festdagen cyklar alla till en gemensam plats för att hämta ut kuvert med info om var man ska inta sina andra två rätter. Sedan cyklas det kors och tvärs och äts hos bekanta och helt obekanta och avslutas med en gemensam fest. Annorlunda men sjukt trevligt!

Efterrätten föll på vår lott och jag bjöd på en chokladtårta på hasselnötsbotten med björnbärssorbet, hjortronmousse och varma hjortron kokta med stjärnanis. Receptet hittade jag här men modifierade och ändrade lite grann.

Till 6 personer

Nötbotten
1 1/2 msk glykos
1 dl strösocker
2msk vatten
75 g hasselnötter
60 g vit choklad

  Blanda glykos, socker och vatten i en kastrull. Låt koka till 140 grader. Rosta under tiden nötterna i en torr het stekpanna tills skalen spricker och börjar bli svarta. Gnugga av skalen i en kökshandduk. Lägg sex hela hasselnötter åt sidan till garnering. Vänd ner resten av nötterna i karamellsmeten. Häll ut på en plåt med bakplåtspapper. Låt resten kallna till ett bräck. Mixa bräcket till ett fint pulver.

Smält den vita chokladen över vattenbad. Blanda chokladen med nötpulvret. Kavla ut mellan två bakplåtspapper ca en halv centimeter tjockt till samma storlek som chokladkakaformen. Ställ i kylen.

Chokladtårta
300 g mörk choklad (70 % )
2 ägg
1,2 dl mjölk
2msk vispgrädde

Sätt ugnen på 100 grader. Smält chokladen över vattenbad. Vispa äggen fluffiga. Koka upp mjölk och grädde i en kastrull. Tillsätt ägg och choklad och blanda till en blank smet. Klä en lämplig form med bakplåtspapper. Häll i smeten. Grädda mitt i ugnen ca 40 minuter tills kakan har stannat. Låt kakan kallna ca en timme i rumstemperatur. Ställ sedan kakan i kylen och låt stå över natten. Lägg chokladkakan på nötbottnen och skär försiktigt i bitar med en varm vass kniv. (jag tyckte att chokladtårtan blev lite i mastigaste laget så nästa gång tror jag att det blir lite modifiering av den med)


Björnbärssorbet
1 paket frysta björnbär (250 g)
1,5 dl vatten
1 1/2 dl strösocker
1/2 msk glykos
1/2 gelatinblad

Tina och mixa björnbären. Sila bort kärnorna. Koka vatten, socker och glykos i en kastrull till 104 grader, ca 5 minuter. Lägg gelatinbladet i kallt vatten ca 5 minuter. Värm björnbären i en kastrull. Ta upp gelatinbladet och smält det i björnbären. Rör ner björnbären i i sockerlagen. Sila, kyl ner och ställ i frysen, rör om då och då.

Hjortronmousse
300 g hjortron
5 msk strösocker
3 dl vispgrädde

Mixa hjortron med socker. Passera purén genom en sil så att alla kärnor försvinner. Vänd försiktigt ner hjortronpurén lite i taget i grädden. Kyl ner. (Jag är lite osäker på hur mycket hjortron jag blandae i tillslut så prova dig fram till rätt balans mellan hjortron och grädde)

Stjärnanis- och vaniljhjortronsylt
100 g hjortron
0,5 dl socker
1 msk vatten
2st stjärnanis

Koka socker, stjärnanis och vatten en stund. Tillsätt hjortron och låt koka ytterligare 2 minuter. 

Björnbärssås
250g björnbär
1dl socker
1tsk vaniljsocker

Tina ett paket björnbär. Lägg ca 18 av bären åt sidan till garnering. Värm resten av de tinade björnbären i en kastrull. Sila bort alla kärnor/frön. Värm vätskan med socker och vaniljsocker och reducera i ca 10 minuter tills såsen tjocknat lite. Förvara i kyl till servering.

Nej nu är det bäst att jag sätter igång med mina deadlines innan barnen ska hämtas hem. Ligger lite efter tidsschemat efter en välbehövlig sovmorgon till 11. Men det var det värt. När hände det senaste liksom.

23 kommentarer:

  1. Det skulle jag vilja ordna! Men hur går logistiken till? För nån måste ju vara hemma medan en annan cyklar...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra! Ska försöka förklara. Låt säga att 60 par anmäler sig till festen. Arrangörerna fördelar då ut de olika rätterna på paren och parar ihop vem som ska äta var (det senare är dock hemligt för alla utom arrangörerna ända in till sista sekund). Ett tag innan festen skickar arrangörerna ut info så att man får veta vilken rätt som fallit på sin lott. Kl 16 på festdagen (eller vilken tid man nu tycker är lämpligt) så träffas alla på en gemensam plats för att få kuvert av arrangörerna med adresserna till de platser man ska äta resterande två rätter. Kl. 16.45 får man öppna sitt första kuvert märkt 'förrätt' och medan 20 par cyklar hem till sig själva för att stå värdar för förrätten så cyklar resterande 40 par till de adresser man fått angivet i sitt förrättskuvert. Kl 18.15 får man öppna sitt nästa kuvert märkt 'varmrätt' och samma visa upprepar sig igen med nya adresser och nya ansikten. Har man huvudrätt så får man smita en kvart tidigare från förrätten för att hinna förbereda. När man är mätt och belåten efter huvudrätten så öppnas efterrättskuvertet kl 20.00 och man cyklar till sista värdparet . I vårt fall hem till oss själva och allra sist avslutas det med en gemensam fest. Hänger du med?

      Radera
  2. Det där låter ju super roligt, vilken bra ide'.
    Ha det så bra.
    Kram/Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det är det verkligen! Kan varmt rekommenderas!

      Radera
  3. hur anmäler man sig till denna cykel fest, har inte sett ngt om det i VK eller så, för även jag bor i Vännäsby men har aldrig på 3 år fått någon inbjudan... ;)

    "liten avundsjuk tjej"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du mailar mig ditt namn och adress så kan jag vidarebefodra till arrangörerna att ni vill vara med nästa år.

      Radera
  4. Verkar hur gott som helst! Själv ska jag testa min hemmagjorda lakritsglass idag! Världens enklaste: vispad grädde, kondenserad mjölk, lakritsessens och varvat med lakritssås - mumma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh jag brukar göra den glassen ibland men har aldrig testat med lakrits, måste jag göra känner jag!

      Radera
  5. Hej, Backar ett inlägg: varifrån kommer de superfina vinröda byxorna?? Jättetacksam om du vill berätta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Från Vila. För att se dem på kika in på mitt Instagram @itsahouse

      Radera
  6. Har hört om dessa cykelfester tidigare av släktingar i Dalsland och de är också helt sålda på detta, det är ju ett jätteroligt koncept! Åh vilken efterrätt du gjort!! Väldigt dekorativ!

    Kram från Malin

    SvaraRadera
  7. Åh, det är ju så kul! Stafettmiddag, kallas det här i Östersund. Vi var med förra året men i år har vi inte barnvakt, tyvärr. Kalaskul är det!

    SvaraRadera
  8. På vintern brukar vi även ha sparkfest som är samma grej :)

    SvaraRadera
  9. Det lät jättetrevligt, både cykelfest och desserten!

    SvaraRadera
  10. Cykelfest är jätteroligt! mina föräldrar har haft cykelfest varje år i 37 år, syrran har haft i 16 år och i år var jag bjuden på första! som jag längtat.... om vi får efterrätt nästa år så ska jag bjuda på din smarriga dessert!

    SvaraRadera
  11. Kolla in sidan www.planeracykelfest.se om ni behöver hjälp med logistiken för festen!

    Mvh,
    Cecilia

    SvaraRadera
  12. Åh, cykelfest är bäst! Vi har vår nu den 1 september, alltid lika spännande att se vilken rätt man ska laga och vilka som kommer:) Såg mumsigt ut det där!

    SvaraRadera
  13. Åhhh va mysigt! Detta låter!!!
    Kram ps såg på instagram precis.. Nu har du 2001 som läser:))
    Kram

    SvaraRadera
  14. Trevligt! Matstafett kallar vi det. Vi brukar ha det på med alla familjer på dagis (utan barn :-) trevligt sätt att lära känna nya människor. Mycket god mat brukar det blir också (och många fördrinkar..)

    SvaraRadera
  15. Ser avancerat men GOTT ut! Här fick jag tipset före vår första cykelfest att om man ska bjuda på efterrätt kan man ta lite glass från frysen för då är alla redan packade ändå... följde inte det utan fixade nåt smarrigt och det blev lyckat för ingen var full av dem som kom hit :)

    SvaraRadera
  16. Vi är bjudna på cykelfest nästa helg och då har arrangörerna även lagt till ett TEMA som alla bör följa. Temat är "Stjärna". Man får klä ut sig, pynta cykeln, hjälmen, dukningen eller nåt annat som man kommer på. Ska bli hur kul som helst!
    Tror det kommer många STJÄRNgossar till det kalaset, haha.... :-)
    Kram, Judita

    SvaraRadera
  17. ska görat till mig och mina kompisar till min 20:e födelsedag

    SvaraRadera

Annonser: