tisdag 12 juni 2012

På vår farstukvist


Ja på vår farstukvist har en vit trädgårdssoffa kommit på plats och vår stora bro blev genast lite mysigare. Taket är förstärkt och förberett för en amerikansk porch swing, men tills vi tar oss tid att hänga upp soffan så står den ganska fint bara som den är.


I de stora svarta krukorna har jag satt silvernjurvinda, gråsvingel (?), fylld vit marguerit (?) och salvia i bakkant. Allt inhandlat på Blomstertorget där de hade en massa fina sommarblommor.


Ett gäng fjärilslavendel (åh vad jag älskar lavendel) tillsammans med nya favviskudden från EM. I sommar har jag tänkt försöka ta mig tid att läsa ett par spanska deckare för att hålla igång språket. Vi får väl se hur det går med de planerna för på dagarna är det full rulle och när jag väl lyckas övertala mig själv att krypa i säng så är jag oftast så trött att jag somnar efter ett par sidor.... Men lilla T har nu efter ett halvårs uppehåll börjat vilja höra spanska godnattsagor igen till min stora glädje. Jag vill så gärna ge mina barn lite gratisspråk när jag har möjlighet men det ska så klart vara på deras villkor.

Och på tal om på barnens villkor så har jag fått flera frågor om när och var jag sitter och bloggar och jag har min blogghörna i barnens lekrum på nedervåningen för att snabbt kunna varva små stunder vid datorn med att vara lekmamma. Just nu har jag en kvällspigg liten W bredvid mig, dansar loss till Vipp-på-rumpan-affärn, blåser magpruttar och leker titt-ut mellan varven. Skulle jag sitta och vänta på en sammanhängande tid i lugn och ro skulle jag nog få vänta flera år =)

Translation: A new sofa has landed on our front porch. 

16 kommentarer:

  1. Du får mig att sakna en trädgård. Ljuva bilder. Som vanligt.
    På tal om sammanhängande tid. I eftermiddags hände det för mig. Barnen och jag var hemma från tre till sju och jag kunde laga en gryta, baka kanelbullar OCH blogga. Barnen lekte i lugn och ro och bråkade inte en endaste liten gång. Och lät mig vara i lugn och ro dessutom. Hur är det möjligt? Jag fattar det fortfarande inte.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det låter nästan för bra för att vara sant!

      Radera
  2. Hej! Vilken fin veranda ni har. Vad sugen jag blev på att köpa lite lavendel!! Kram

    SvaraRadera
  3. Fin veranda! Hade vi byggt hus idag, så hade jag verkligen velat ha en "American porch", men jag har jag en del annat som jag är nöjd med istället. Kudden var min smak, får nog ta en sväng till EM.

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt fint! Tänkte höra om du hat något supertips på hur ni behandlar/oljar in eran altan? Tycks ha ett minne av att ni använt tryckat virke men den ser så "icke-grön" ut. Vi har byggt en fantastisk altan men vill inte ha den grön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja vi har använt tryckat men faktiskt inte gjort något åt den als utan bara låtit väder och vind göra sitt.

      Radera
  5. riktigt vackert veranda! och lekstuga, det är underbart. vackra bilder. Vår stuga är också vit, men nu har vi måla Antracitgrå. den vita färgen sliten och grön att titta på. ha en trevlig dag.

    SvaraRadera
  6. Emma, Piteå13 juni, 2012

    Tjusigt! Vi har precis köpt en porch swing som vi ska måla upp lite innan upphängning på vår bro. Men förstärkningen i taket? Hur vet man om det behövs eller inte?
    En fortsatt trevlig dag önskar jag dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja det beror nog helt på takets konstruktion, eftersom vi visste att vi ville sätta upp en porch swing redan när vi byggde bron så förstärkte vi lite extra där, just in case.

      Radera
  7. Så vackert! Älskar dom där amerikanska hamockarna(?) . Hur kommer det sig att du kan spanska? Det är verkligen guld värt att få ett gratis språk, speciellt spanska som är så utbrett!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, ja visst är de underbara! Jag började läsa spanska efter gymnasiet inför en resa till sydamerika och sedan blev jag fast och nu är jag utbildad gymnasielärare i spanska. Älskar språket!

      Radera
  8. Åh, vad fint. Det är så snyggt när det är rent och vitt. Önskar jag hade det så hemma!

    SvaraRadera
  9. Hej Lina! Oj vad fint det blev på verandan! Spanska gonattsagor sa du?? Har du spanskt påbrå? Det är ju så mysigt att läsa för sina barn tycker jag, men det är svårt att hinna med att läsa egna böcker, det blir mest trädgårdstidningar för min del. På sommaren borde man ju hinna med att läsa men det är som att tiden bara flyger iväg... finns ju så mycket annat att göra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Nej jag har inget spanskt påbrå men är lärare i spanska och har bott och jobbat i latinamerika och spanien. Ja här blir det mest barnböcker nu för tiden, men jag skulle gärna vilja läsa mer böcker, men som man brukar säga "More ideas than time."

      Radera
  10. Hej! Ny här. Så fint du har hos dig! Kram Anna

    SvaraRadera

Annonser: