lördag 16 januari 2010

Å här kommer svaren!

Bild från vi.sualize.us

Tack så mycket för en väldigt inspirerande blogg! Jag undrar hur mycket ni köpte ert hus för och hur mycket pengar ni har använt till renovering än så länge?
/Hanna

Hej Hanna! Det var inga blyga frågor =) Huset har vi gett 1,2 för och vad gäller renoveringsbudgeten så kan jag ge några tips. Att lägga tid på att göra en detaljerad och specificerad budget in i minsta detalj är A & O för att ens hamna i närheten av slutsumman. Det svåraste att beräkna är helt klart materialet "bakom kulisserna" som tex regelvirke och gips. En obegränsad budget är det få förunnat att ha därför är mitt råd att istället för att välja bort alla dyra detaljer du drömmer om och köpa allt ur en jämtjock budgetklass fundera vilka saker du verkligen, verkligen vill ha, unna dig dom och lägg ner mer tid på att hitta billigare ersättare till resten. Att göra jobbet själv spar massor av pengar, man slipper reta upp sig på hantverkare som inte kommer i tid/gör som man vill och framförallt får man en enorm tillfredsställelse av att ha gjort det själv! Men hur noggrann budget du än gör så räkna med 20% till det går alltid åt till oförutsedda utgifter.

hej Ni hemma snickare !!

jag tycker att ni gör ett otroligt arbete, hur orkar ni ??? Bara två och en liten bebis... Hur får Ni tiden att räcka till, ge oss ett tips..

sen vore det ju roligt och få höra lite om er budget, för detta kan ju inte vara en billig affär..

hur skall man tänka, när man själv lägger upp en budget, tycker ni som är två glada amatörer ??

mvh
någon annan i Vännäsby som vill bygga ut vårt hus..

/Anonym

Vi får ofta just frågan hur vi orkar men vi har ju det här som vårt gemensamma intresse och därför innebär renovering för oss att vi får massor av kvalitetstid och har kul tillsammans. Annars har vi prioriterat hårt, tex så ser vi väldigt lite på TV, vi har varit helt utan TV från det att vi flyttade in och fram till i december. Angående budgeten se ovan.

Hej!
Jag vill veta lite mer detaljer.
Vad har ni för fönster? Hur högt i tak har ni? Hur höga är era golvlister?
Jag och min sambo har i dagarna anmält intresse på en tomt så nu börjar det bli dags att planera hus :)
Ni har så fint!!

//Caroline

Våra fönster kommer från ett företag som heter ERA fönster, ett av få företag som tillverkade de mått vi ville ha och till ett bra pris. Takhöjden varierar lite från rum till rum och från våning till våning men allt mellan 2,50 och 2,80. Golvlisterna är 45cm. Lycka till med era husplaner och allt det roliga ni har framför er!


Hej!!

Vill börja med att säga att jag älskar din blogg, den ger mig massa inspiration i våran hus renovering..

Nu till frågan. Var kommer eran randiga tapet som ni har i erat matrum ifrån? den är så fin.. har letat efter något liknande men inte hittat någon.

Mvh Jenny

Du är inte den första som frågar om tapeten, vet inte hur många mail jag har fått =) Jag visste precis vad jag letade efter men den var otroligt svår att hitta, jag vet inte hur många timmar vi la ner på att gå igenom tapetkarta efter tapetkarta men tillslut så hittade vi den. Katalogen som heter Kitchen Concepts och kommer från Decor Maison hade jag från börjat dömt ut redan på omslaget, tror att det var tomater på, men bland alla hemska grönsakstapeter fanns den. Den är i vinyl vilket gör den underbart praktisk i ett hus med barn, bara att torka av ev fläckar med en fuktig trasa!

Hej,

Vilket underbart hus ni har, och vad jätteduktiga ni är. Jag undrar vilken färg och färgfabrikat ni har på huset, på husknutar och runt fönster?

Tack för en inspirerande blogg!

Mvh
/Lena

Färgen är Nordsjös Tinova VX, färgkoderna behåller vi gärna för oss själva om det går bra =)

Hej!!

Tack för underbar inspiration:)


Jag undrar lite över vad ni har för planer på trapp vid eran entre?
Vi har en liknande entre och ska byta trapp, men har svårt att bestämma om den ska vara gjuten eller i trä.

Mvh en trogen läsare

Ja hur trappan kommer att se ut har vi faktiskt inte bestämt än så jag kan inte svara på det. Men i sommar ska den göras klar så kika in då!


Hej,

Jättekul och inspirerande! För att få en känsla för om vi själva skulle våga oss på ett liknandeprojekt har vi några frågor:

1. Hur gammalt är ursprungshuset? 40-tal?
2. Vad har ni lagt ut på andra och vilket jobb gör ni själva?
3. Jobbar ni själva eller har ni tagit ledigt för att bygga på huset?
4. Hur mycket hjälp får ni av släkt och vänner?

Ni har skrivit någonstans att ni är "glada amatörer". Men med all respekt, för oss andra dödliga, det är ju ett fantastiskt resultat ni har fått så här långt - kräver det inte vissa förkunskaper? Jag menar, jobbar inte ni/någon av er, som hantverkare t ex?

/Anonym

1. Huset byggdes 1809 och genomgick en större ombyggnation 1964. Timmerstomme ända upp i nock.
2. Vi har gjort allt själva utom den allra sista inkopplingen av elen som man inte får göra själv, en murare öppnade upp ett nytt hål i den befintliga skorsten och några små rörmockerigrejer.
3. Vi har inte tagit ledigt från våra jobb utan pysslat med huset på lediga dagar, kvällar etc.
4. Släkten har varit ovärderlig hjälp då vi samlats en söndag med jämna mellanrum för att ta tag i surdegar, städa och få en nytändning.

Nej några förkunskaper att tala om hade vi inte någon utav oss men J är oerhört händig och vi båda älskar utmaningar och säger någon att det inte går så vill man ju bevisa motsatsen =) Det är viktigt att tänka igenom och planera men man måste också våga börja utan att veta exakt hur allt ska göras, eller som det kloka citatet i bilden ovan "The heart holds answers the brain refuses to see", så låt inte din hjärna säga att det inte går, lyssna på ditt hjärta!

Hur mycket pengar räknar ni att lägga ut på renoveringen? Varför köpte ni inte ett nytt hus och fick det som ni ville?

/Anonym

Att bygga nytt har aldrig varit ett alternativ för oss trots att det hade inneburit betydligt mindre jobb än att bygga om, det kände vi tydligt när vi byggde gårdshuset vilket var en fis i rymden i jämförelse. Anledningarna är två, dels gillar vi båda känslan och själen som ett gammalt hus har men största anledningen är att man inte får bygga så nära vatten när man bygger nytt här i området och närheten till vatten vatten var prio 1 för oss.

Hej!
Först och främst måste jag bara säga att den här bloggen är toppen! jag har fått så mycket inspiration härifrån!

Nu till några frågor:
1. Vilka verktyg/maskiner har ni fått köpa/hyra för att kunna ro iland ert projekt hittills?
2. För ett tag sedan skrev du ett inlägg om ert provisoriska sovrum som ska bli bibliotek. Har du några inspirationsbilder som du vill dela med dig av?
3. Vad har varit svårast av det ni gjort?

Tack för en super blogg!

/Emma

1. Vi har investerat i en riktigt bra skruvdragare, Makita modell bättre, en Festtool sänksåg med skena ovärderlig till massor bla köket, en bra byggsåg för att tex kunna klyva egna dimensioner på brädor, en välbalanserad hammare, Hultafors och en tigersåg om man som vi ska riva mycket.
2. Åh vad jag längtar tills det blir dax för biblioteket, ska se om jag kan hitta några inspirationsbilder att bjuda på. Men tanken är att det ska byggas platsbyggda bokhyllor, skapas en mysig läshörna och ev en infälld gästsäng.
3. Att göra om trapphuset har nog varit det svåraste rent tekniskt.

Hej!
Jag förstår bara inte hur ni hinner med allt, + 2 heltidsjobb (eller?) och lilla T. OCH alla härliga festbjudningar och pynt. Hur mycket energi har du, eller jobbar du på nätterna? =)

/Maria

Jo vi har båda heltidsjobb. Vi är båda ganska energiska av oss och gillar att ha många bollar i luften sen tycker vi att det är så otroligt skoj vilket ger ny energi.

5 kommentarer:

  1. En annan fråga:

    Ser ni ofta bilar som sakta sakta kör förbi ert hus och stirrar intensivt på det?

    Jag har då gjort det när vi var i Vännäsby senast... :)

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Jag har också en fråga till. Du skrev någonstans att ni hade hyresgäster när ni köpte huset och avvaktade några år innan renoveringen - fick en renoveringsbudget från hyresintäkterna - innan ni satte igång.

    Men hur "blev ni av med" hyresgästerna? Har inte de besittningsskydd mm?

    Mvh Peter

    SvaraRadera
  3. Krävdes det bygglov för de ändringar ni gjorde och isåfall för vad?

    Var det en svår process med bygglov och bygganmälningar? Hur gjorde ni med byggherre/besiktningsman eller vad det heter?

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Hittade din blogg för en liten stund sen och är helt fast, både av beundran och för inspirationens skull. Har precis köpt lägenhet på 32 kvadrat för 1,3 (i Oslo dock...men du ser hur mycket mer du får för pengarna "på landet"!!). Jag drömmer mig bort till brusande älvar, bibliotek och walk-in-closets via ert fantastiska projekt :-) Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  5. vad roligt! jag måste ta mig en sväng förbi vännäsby! =)

    SvaraRadera

Annonser: