onsdag 8 juli 2009

40 000 besökare = tävling!





Va roligt med så många nya läsare!!! Jag vill att ni allihopa ska känna er jättevälkomna hit även om jag inte hinner kika tillbaka till er just nu! Och tack för alla hejarop om tvättstugan, nu är den sanerad, 40 liter lera skottade jag ut och vilken jädra tur att vi har alla skåp på ben så att det bara var att ta in trädgårdsslangen och spola golvet rent! Men nu håller vi tummarna för att vi slipper fler liknande missöden på ett tag... 

Idag passerade besöksräknaren 40 000 och det firas så klart med en ny tävling! I prispotten denna gång finns en finfin vit trädgårdskanna från EM Umeå (finns även i rött och svart). För att vara med i tävlingen så lämnar du en kommentar till det här inlägget där du delar med dig av ditt bästa sommartips. Det kan vara ett recept, en aktivitet, en bok, ja kort sagt vad som helst! Vill du länka till tävlingen och använda någon av bilderna blir jag glad men det är absolut inget tvång. 

Fredag den 17:e juli kl 22.00 utser jag en vinnare! 

43 kommentarer:

  1. Vad kul med tävling, jättesöt kanna!!!

    Sommar = lediga barn och dagarna fulla av aktiviteter (bad, vänner, lekparker mm mm). Det jag älskar med sommaren är kvällarna och helst den lilla korta stunden med egentid (ställtid) som jag som mamma behöver. Därför sätter jag mig på ballkongen på kvällen när barnen har somnat. Där tänder jag några ljus, sätter fötterna i ett fotbad, sveper in mig i en filt, blundar och lyssnar på radion (helst Karlavagnen på P4).
    Nästa dag är jag redo att "ta tjuren vid hornen" och vara en allert och glad mamma!!!!

    //anna, livetsomanna@spray.se

    SvaraRadera
  2. Ett av mina sommartips är att ligga o läsa en bok i solstolen, då mina barn spelar t.ex. kubb eller badminton. Under tiden kan man agera skiljedomare och avvärja bråken innan de börjar :)
    Samt att fika i trädgården gör att en kaffe med vänner känns så löst och lätt. Ingen skillnad fast man slarvat med städningen inomhus då fikat intas ute ;)

    Vi har nyligen flyttat till egnahemshus med egen trädgård så just dessa två sakerna känns som en underbar vardagslyx efter livet i lägenhet i tio år.. :)

    Ha det bra!
    Kram Jojo

    SvaraRadera
  3. Vilken mardröm med lervällingen i tvättstugan :-(

    Grattis till 40tusen besökare. Vad kul!

    Mitt bästa sommartips är att fiska krabbor med barnen - de kan hålla på hur länge som helst och kul även för de vuxna ;-) Tröttnar man kan man lägga sig och läsa en bok istället....

    SvaraRadera
  4. Hej hej!
    Så fin blogg du har!!
    Grattis till 40 000 besökare :)
    Ett sommartips..hmmm...det finns många..
    Men jag uppskattar att på min semester kunna vara uppe länge på kvällen och ta en härlig nattpromenad med min sambo!
    Det är lite magiskt med sommarnätter när det aldrig blir mörkt ute!
    När man gått promenaden kan man gärna kura ihop sig under en filt och prata hela natten med ett glas vin i handen!

    Ha det gott!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Grattis till dina 40000 besök. Så roligt!! Jag tror att det bästa med sommaren är en skön promenad till butiken där det inhandlas färskt bröd, jos, jordgubbar. Alldeles själv innan alla vaknat och sedan duka till frukost på altanen....Mmmmmmmmm Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Vilken fin kanna:) En sådan skulle jag behöva så att jag inte glömemr vattna alla mina stackars blommor:) Det bästa sommartipset är väl ändå att bara ta cykeln och cykla dit man känner för. Frisk luft, motion och det är ju så härligt. Lite fika i cykelkorgen och en spontan sommarfärd är fixad:) Underbart! Förra veckan styrde vi kosen mot hundbadet och hundarna åkte i cykelkorgarna. De älskar att sitta där och sniffa lukter:) Kram

    SvaraRadera
  7. vilken sööt! mitt bästa tips är att lägga sig i tid och kliva upp tiiidigt. för tidiga sommar mornar är det bästa som finns!

    SvaraRadera
  8. En sådan söt kanna skulle passa i mitt växthus som snaart är på plats. Mitt bästa sommartips är att njuta av varje solig och fin dag.....vardagliga sysslor kan man göra när det blir sämre väder!

    Kram Annemari

    SvaraRadera
  9. Grattis till 40.000!!
    Hoppas det var ok att jag lånade dina bilder :) Jag glömde visst i farten att skriva att jag hade tipsat om din blogg och ert jätteprojekt! Ert projekt är ju verkligen värt att följa, så spännande!
    Mitt bästa sommartips...eeeeh....

    Stänga av datorn! sätta sig på en brygga med tårna i vattnet och dricka rosé i solnedgången med svalor som bakrundsmusik :-D

    Glada hälsningar,
    Magdalena :)

    ps skönt att tvättstugan ordnade sig!

    SvaraRadera
  10. Vad kul med så många besökare! Själv har jag nyligen hittat hit.

    Det somrigaste jag vet är att promenera till badstranden med barnen - hela vägen dit är kantad med smultron.

    Om det blir några smultron över så är ett smarrigt smultrontips att plocka med sig några hem och göra en läcker sommartårta på dem: Gör en vanlig sockerkaka och toppa med grädde och en massa smultron. Det blir en supergod sommarefterrätt!

    /Marika

    SvaraRadera
  11. Hej!

    Kul med tävling!

    Mitt bästa sommartips är att inte planera för mycket utan bara ta dan som den kommer och bara vara!

    SvaraRadera
  12. Att bara sitta still i solen
    och låta tankarna fara vart de vill

    SvaraRadera
  13. Denna tävling vill jag inte missa.

    Mitt bästa sommartips är att ta vara på dagen, ingen stress, ha inte för många planer ta dagen som den kommer. Det är ju sommarmånaderna väntar vi på hela året! Passa på o njuta och ladda batterierna.

    Hälsningar
    Änglahår
    anglahars@gmail.com

    SvaraRadera
  14. Gud vilken ursöt kanna! Vitt är ju så praktiskt då det passar till allting.

    Mina bästa sommartips är att smörja in sig med olivolja om man har bränt sig i solen. Oljan har en läkande effekt samt att huden blir mjuk och rodnaden lägger sig ganska fort. Ett annat bra tips med tanke på alla badande barn som får problem med ont i öronen. Skala en vitlöksklyfta, snoppa den och sätt in den i örat. För att få den att sitta kvar, tejpa den med kirurgtejp. Låt sitta ca en timma och smärtan är borta.
    //Carina

    SvaraRadera
  15. Vilken söt kanna. Jag vill gärna vara med. Jag har länkat. Lena/isis

    http://isklockan.tradgardsblogg.se/

    SvaraRadera
  16. Grattis till dina besökare.

    Mitt bästa sommarskönhetstips är att sköta om huden och håret. Solen gör så de tar mycket stryk. Smörj alltid in dig med solskyddsmedel och använd också solskydd i håret eller en hatt eller scarf för att skydda det.

    Sommarsminktipset är Double Fix' Mascara från Clarins som gör din vanliga mascara vattenfast. Skönt att slippa byta bort favoriten på stranden!

    Mitt bästa sommarsemestertips är att söka platser nära, särskilt om man har ganska små barn. Ibland tar själva resandet över semestrandet. Det kan vara lika mysigt att hyra en stuga i grannstaden som att resa runt världen.

    Ha en härlig fortsättning på sommaren!

    Jag har länkat i tävlingsbloggen:

    http://evamar.blogg.se/2009/july/tradgardskanna-17-juli.html

    SvaraRadera
  17. Underbar tävling. ^^

    Jag har länkat här:
    http://creyla.blogg.se/tavlingar/2009/july/tavling-tradgardskanna.html

    Mitt perspektiv på en bra sommar har ändrats en del sen jag fick min son och det visade sig att han var sjuk.
    Om man hade frågat mig förut så hade nog mitt bästa semestertips handlat mycket om olika resmål och sevärdheter.
    Men idag är mitt bästa semester tips att ta tillvara på den lediga tiden man har tillsammans. NJUT av att bara kunna umgås med sina nära och kära! Och lev i nuet. Man vet aldrig vad som väntar imorgon.

    Hoppas ni får en fin sommar!
    Kram ♥

    SvaraRadera
  18. Mitt tips är att använda dom stora skygglapparna, så man inte ser allt som behöver göras. Sedan ta en bra bok och en påse med nåt godis man gillar, lägga sig i soffan, ute på en filt eller någonstans där man trivs. Bara njuta av livet en stund. Så går det lättare sedan när man tar av skygglapparna och upptäcker allt som man borde ta tag i!! = )

    SvaraRadera
  19. Hej!
    Vilken jättefin kanna!

    Här kommer världens godaste sommarrecept/dessert. Prova!

    Isade rabarber med limekräm och knäckflarn 4 personer

    Isade rabarber:
    4 dl vatten
    4 dl socker
    1 vaniljstång
    3 dl vitt vin
    rivet skal och saft från 1 citron
    1/2 msk hel kardemumma
    6 rabarber

    Limekräm:
    1 dl crème fraiche
    1 dl yoghurt
    1/2 msk rivet limeskal
    1 msk limesaft
    1 msk florsocker

    Knäckflarn:
    100 g smör
    1 dl ljus sirap
    1 dl socker
    1 dl mjöl

    Isade rabarber:
    Skölj och skär rabarbern på snedden. Häll vattnet, sockret, den skårade vaniljstången, vinet, citronsaften och citronskalet i en kastrull och koka upp. Smaksätt ev med lite mer socker, en del rabarber kan vara väldigt sura! Sila och häll lagen över rabarbern och ställ dom kallt. Rabarbern skall stå ett par timmar innan serveringen så att den blir mjuk. Häll sedan det mesta av rabarberspadet i en vid form och ställ in i frysen tills det blivit is. Det är bara spadet som skall frysas ner!

    Limekräm:
    Lägg crème fraiche och yoghurt i ett kaffefilter och låt det rinna av ett par timmar (gärna över natten) tills det får en fast konsistens. Tvätta limen. Riv skalet och pressa ur saften. Blanda florsockret samt limeskal och saft med yoghurtröran. Smaksätt ev med mer florsocker.

    Knäckflarn:
    Sätt ugnen på 210 grader. Smält smöret, sirapen och sockret i en kastrull. Rör ner mjölet och ställ det åt sidan och låt det kallna. Rulla små bollar av degen och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Lägg inte bollarna för tätt. Sätt in degbollarna i ugnen och sänk värmen till 185 grader. Grädda i ca 5-7 minuter. När knäckflarnen smält ut och fått en fin gyllenbrun färg är dom klara.

    Till servering:
    Lägg lite rabarber i en djup tallrik. Tag ut formen med den frysta rabarbersaften. Raspa loss lite issaft med en gaffel och lägg på rabarbern. Servera med limekräm och knäckflarn.


    Kram
    Heléne

    SvaraRadera
  20. Såm klart men vill vara med här!
    Mitt sommartips är att äta mycket jordgubbar....! Här är ett somrigt jordgubbsrecept:
    Hacka jordgubbar och galiamelon i bitar och lägg i ett glas, vispa ihop Creme fraiche med 2 msk florsocker och 1 tsk vaniljsocker. KLicka över jordgubbarna. Hacka pistagenötter och strö över alltsammans!

    Jag länkar till din sida och håller tummarna för den söta kannan!
    Jenny

    SvaraRadera
  21. Grattis!

    Det finns inget som är mer sommar än en jordgubb/rabarber paj slår allt. Här kommer ett favorit recept:

    125 g smör
    1½ dl socker
    2 dl mjöl
    3/4 tsk bakpulver

    Smält smöret i en kastrull rör i resten av ingredienserna till en krämig smet.

    Lägg jordgubbar och rabarber i en smord form bred över smeten grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 20 min.

    Avnjuts med glass eller vaniljvisp!

    PS Det blir lätt två portioner DS

    Trevlig sommar!

    Elinor (el.ny@hotmail.com)

    SvaraRadera
  22. Hej!
    Vad roligt med en tävling som denna! Det bästa sommartips jag har är en syrlig cheescake med lime och kiwi som delvis är fryst och därmed passar utmärkt under heta sommardagar! Receptet är:

    10 digestive kex
    ½ tsk kanel
    50 gr smör

    1. Krossa kexen, tillsätt smör och kanel
    2. Tryck ut i form
    3. Kör 2 minuter i micron
    4. Låt svalna!

    Fyllning:

    250 gr philadelphia ost
    1-2 ägg
    1 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    1-2 tsk limesaft

    1. Häll smeten i botten
    2. Kör 3 minuter i micron
    3. Kyl i frysen 15 minuter

    Garnering
    1 dl crème fraishe
    Skivad citron och kiwi!

    Låt kallna och gärna i frysen för extra glasskänsla! Sedan är den färdig att servera!

    Länkar även vidare till din fina tävling från familjens tävlingsblogg på: http://villduvinna.blogg.se/2009/july/tradgardskanna.html

    Håller tummarna! Ha det bra så länge!

    SvaraRadera
  23. Vad roligt att jag hittade hit. Jag är mitt uppe i samma sak som ni. Fast vi har köpt en folkskola på Gotland.

    Kannan var helt ljuvlig. Hade passat mig så bra då jag precis blivit med växthus.

    Mitt bästa sommartips är jordgubbar med mjölk i solen på morgonen. Finns det något godare?

    SvaraRadera
  24. Mitt tips är att ta vara på natten :)
    Det finns inget ljuvligare än en svensk sommarnatt som är ljus och varm ända fram till gryningen.

    SvaraRadera
  25. Jag är så imponerad!! Hittade hit via Magdalena. Vilket fantastiskt jobb ni gör och har gjort. Att se denna potential på huset och få till det så fint. Jag har spenderat en hel del tid på din blogg och måste nu lägga till dig på min lista. Ert fortsatta arbete måste jag ju bara följa. Hälsningar från Blekinge!/Merja

    SvaraRadera
  26. Grattis till alla besökare....
    blir nog många fler....
    jag älskar att njuta av frukosten ensam ute på altanen med morgontidningen.Min dyrbara egentid....Ta vara på varje dag och bort med all stress och alla måsten ...njut....är vädret dåligt ,läs en bok eller gör nåt roligt inomhus...
    håller tummarna och hoppas på tur..
    gustafsson.57@hotmail.com

    SvaraRadera
  27. Superfin kanna! En sån skulle jag gärna vilja vinna!

    Mitt bästa sommartips är att dra ur jacket till både TV och dator, stänga av mobiltelefonen och ta av sig klockan och bara vara!

    Jag mailar dig min mailadress i fall jag skulle ha turen och vinna!

    SvaraRadera
  28. Anna Englund10 juli, 2009

    Hejsan

    Vilket stort projekt ni har! Själv gruvar sig jag o sambon för att behöva byta ut vår skorsten på taket i sommar. Tur man har pappa som kommer o hjälper till.

    Mitt sommar tips är att ha en grill kväll med sina kompisar o deras barn,där de får måla sin egen ficka till hamburgaren.Ett melita filter till kaffebgyggaren. Roligt för ungarna att sitta o rita o sen få använda till hamburgaren....billigt tips!!

    Trevlig sommar

    Anna

    SvaraRadera
  29. Jag vill vara med och tävla och måste passa på att säga, att jag är HELT STUM AV BEUNDRAN inför ert hästjobb med huset!! Gud vad snyggt!! Man kan verkligen inte fatta att det är samma hus!!! Helt makalös förvandling!! Har du aldrig hört förut va ;)

    Ok, semestertips. Hmmm... Jag tycker att god mat hör semestern till. Därför ger jag dig ett enkelt efterrättstips, med jorgubbar. Skiva jordgubbar i ett glas, klicka på Kesella vanilj eller jordgubb/lime, krossa digestivekex och strö över. Blir som fusk-cheesecake, supergott!! :)

    Kram Anna
    Ditt nya fan :)

    SvaraRadera
  30. Vad kul att så många hittat hit.

    Jag är gärna med och tävlar om denna fina vinst.

    Jag har länkat här

    http://molnboanna.blogg.se/2009/july/tradgardskanna.html

    info@annakarlsson.se

    SvaraRadera
  31. det bästa jag vet med sommaren är att bjuda på kalas! nästan alla är ju lediga och de brukar inte tacka nej till trevlig tid att umgås! brukar bjuda på tårta och hemmagjord flädersaft!
    supertips, det är så trevlit och alla blir glada!

    jättetjusig vattenkanna, mycket finare än min gröna i plast!
    jag har länkat här:
    http://cleaclea.blogg.se/2009/july/17-juli-vattenkanna.html
    kram clea

    SvaraRadera
  32. Hej!
    Jag vill gärna vara med i tävlingen om en läcker, vit kanna :)
    Mitt bästa sommartips just nu är nog att slappa av med en härlig "må bra"-bok. Här kommer ett exempel: "En liten hattaffär på hörnet"
    http://www.bokus.com/b/9789113020389.html?pt=search_result&search_term=marita%20conlon-mckenna
    Passa på att vara ute i trädgården, vid havet - ja, njuta av naturen och själva sommaren helt enkelt!
    Trevlig sommar! :)
    Hälsningar Mrs H.

    SvaraRadera
  33. Mitt bästa tips är att ta en roadtrip och se så mycket som möjligt! Det är kul, inpulsivt och avslappnande.

    vad jobbigt med tvättstugan! Hoppas det löst sig bra.

    Va gärna med i min tävling :)

    SvaraRadera
  34. Jag är med och tävlar och jag har länkat till tävlingen i min blogg: http://mammamuh.blogg.se/tavla där du hittar bloggtävlingar i datumordning!

    Mitt bästa sommartips är att ODLA! Även om man bor i lägenhet kan man odla egna kryddor, en tomatplanta eller två rymmer man säkert också. Det är inte bara rofyllt tat pyssla om växterna utan utdelningen de ger är värt så mycket!

    SvaraRadera
  35. Mitt bästa sommartips är att stanna upp och verkligen njuta av och uppskatta sommaren och ledigheten. Det är lätt att bara låta tiden passera utan att reflektera över hur bra vi har det.

    Kram och grattis till alla besökare!

    SvaraRadera
  36. Hej! Jag dunsade in via ParCourrier - och vad är det första jag skådar - en tävling! *s* Jaja, jag hade hur som helst tänkt presentera mig. Och jag tänker fortsätta läsa, för vi har också ett renoveringsobjekt vi försöker göra nåt åt, även om jag inte tror vi har lika lång väg att gå som ni verkar ha.

    Mitt sommartips, i all renoveringsiver (vi är svårt drabbade), är att ta några dagar här och där då man _bara_ är med barnen. Iväg hemifrån, bort från alla möjligheter till skabara:n och var istället _bara_ med dem på deras villkor. Jag åker på en sån tripp med mina nu i veckan. Maken får vara hemma och skabara vidare. :p

    SvaraRadera
  37. Något som jag älskar att göra på sommaren är att bjuda in till stor grillfest och för att inte arbetet ska bli för betungande så brukar vi ha knytis där alla får ta med sig något. Lättsamt, trevligt och väldigt uppskattat!

    Vilken underbart hus ni håller på att skapa! Jag blir helt förstummad av avund...

    SvaraRadera
  38. Mitt bästa sommartips är väldigt enkelt:
    Läs en bok ute!

    Kan t.ex. vara en mysig roman som "Livets aviga och räta" att läsa i hängmattan på gräsmattan, en spännande fantasybok av en av mina favoritförfattare Robin Hobb som man läser bredvid en sprakande brasa vid grillplatsen eller kanske en småläskig deckare/skräckhistoria att läsa då man sitter på stranden (och inte behöver vara rädd för monster i mörkret!).

    Själv tycker jag att det är mycket roligare att läsa ute, så det gäller att passa på nu när man kan vara ute och göra sånt :)

    Länkar till din tävling med en bildlänk i högra sidospalten på min blogg. låter länken vara uppe t.o.m. sista tävlingsdan.

    Häls. F

    SvaraRadera
  39. Mitt sommartips är att äta glass! Glass smakar alltid bäst på sommaren!

    SvaraRadera
  40. Ni gör ett grymt bra jobb med huset!! Blir superbra!

    Mitt sommartips: Vi byggde oss en inglasad altan i höstas, vilket jag måste säga är lite av ett måste här uppe i norrlands skogar! Att sätta sig där på kvällen med en kopp te, eller ett glas vin, lyssna på göken och vindspelet som hänger utanför..Gärna med gott sällskap också! (att vi har en killer view skadar inte heller!;)) nästa sommar har vi förhoppningsvis en damm också med en liten fontän som sprider sitt lugnande ljud av vattnet. Det är helt underbart, då är livet på topp!

    SvaraRadera
  41. Åh va kul! Grattis! =)

    Så söt vatten kanna! Jag vill gärna vara med och tävla! =) Skulle verkligen behöva en till mina små blommor.

    Mitt bästa sommartips är att njuta! Att verkligen slappna av och inte stressa eller planera så mycket i förväg. Ta var dag för sig och se vad som händer liksom! Sen får jag inte glömma, Ät massor av jordgubbar! =D

    Ha det så bra!
    /Jessica

    SvaraRadera
  42. Hej! Vilken fin kanna! Den vill jag gärna vinna :)

    Mitt sommartips är att INTE boka in för många aktiviteter, utan att ta dagarna som de kommer och vara spontan! Bara göra det man känner för! Det gör jag iallafall ;)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  43. Hej och hallå

    Vill gärna vara med i tävlingen.

    Så mitt sommartips blir
    Varför ta dyra resor. När man kan ta cykeln, kameran och utforska vad man har i hem-kommunen. Gjorde det själv en dag.

    Hittade det mesta av det man ser på rese-programmen på tv. inom en halv-timmes cykelfärd .

    Kan läsas om i www.bakommasten.blogspot.com
    Etiketter:(Vackra sverige)

    Ha en skön fortsatt sommar

    #555 Chrille

    SvaraRadera

Annonser: